DRY NEEDLING STOCKHOLM

VAD ÄR DRY NEEDLING?

Dry needling är en form av akupunktur där en tunn nål förs in i muskeln där spända stråk finns, med andra ord “triggerpunkter” men kan även användas för att generellt öka blodcirkulationen i ett område utan att rikta in sig specifikt på triggerpunkter.

Triggerpunkter uppskattas vara huvudorsaken till smärta hos 30-85% av de med besvär från muskelapparaten och kan orsakas av bland annat överbelastning, stress, sömnbrist och inflammation. Behandlingsformen används oftast för att behandla muskler, ligament, senor, fascia och ärrvävnad för att behandla olika muskuloskeletala smärtsyndrom.

Ibland kan du som patient känna att muskeln “rycker till” vid införandet av nålen, detta kallas för “local twitch response” och är en form av reflex i muskeln när nålen träffar en triggerpunkt.

Stimuleringen av muskeln och triggerpunkten kan frigöra kemiska ämnen som är involverade i muskelkontraktion och avslappning. Detta kan bidra till att normalisera muskelfunktionen och minska överdriven spänning.

dry needling stockholm
VEM BEHÖVER

DRY NEEDLING

Dry needling används ofta för att behandla en rad olika symtom och tillstånd som är relaterade till muskelspänningar, smärta och rörelsebegränsningar. Här är några vanliga symtom och tillstånd där dry needling kan vara till nytta:

Muskelspänningar: Dry needling kan användas för att lindra muskelspänningar och knutor som kan orsaka smärta och obehag.

Spänningshuvudvärk och migrän: Dry needling kan hjälpa till att minska spänningar i nacke och skuldror, vilket i sin tur kan minska frekvensen eller intensiteten av spänningshuvudvärk och migrän.

Nack- och ryggsmärta: För personer med kronisk nack- eller ryggsmärta kan dry needling vara en del av en omfattande behandlingsplan för att lindra smärta och förbättra rörlighet.

Idrottsskador: Dry needling används ibland för att behandla skador inom idrott, som muskelsträckningar eller överansträngning.

Rehabilitering: Dry needling kan användas som en del av rehabiliteringsprogram efter skador eller kirurgiska ingrepp för att förbättra rörlighet och muskelfunktion.